Maag en darmen van konijnen

Wat gebeurt er als een konijn stopt met eten?

Er ontstaat een stilstand van het maagdarmkanaal. De bewegingen van het maagdarmkanaal worden namelijk. aangezet door het eten van voedsel. Door deze stilstand en het verder gaan van de vertering van voedsel door de bacteriën uit de blinde darm, krijgt het konijn een ophoping van gas in zijn darmen en maag. Dit geeft weer druk op de bloedvaten van het konijn waardoor het konijn snel verslechterd.

Een goede voeding en elke dag eten is dus essentieel voor het konijn. En de goede voeding bestaat uit continue aanbod van hooi/stro en drinkwater. Het maagdarmkanaal van een konijn is namelijk altijd gevuld en als er onderbrekingen zijn in de voedselstroom dan treed er een verstoring van de darmflora op. Daarnaast kunt u een korrelvoeding geven en als lekkernij wat groenvoer.

Maar onthoud dat het belangrijkste voedselcomponent voor een konijn hooi dan wel stro is. Dit voorkomt spijsverteringsstoornissen en de vorming van haarballen in de maag.

En stopt uw konijn toch met eten neem dan contact op met uw dierenarts. Het is noodzaak zo snel mogelijk de oorzaak van het niet eten op te sporen zodat daarna uw konijn weer gaat eten.

Mogelijke oorzaken van niet eten:

• Haken op de kiezen
  • Haarbal in de maag of darmen
  • Algemeen ziek zijn

Nadat het konijn onderzocht is en de oorzaak van het niet eten is behandeld is het belangrijk om het konijn weer aan het eten te krijgen. Dit zal u uitgelegd worden. Want dit betekent vaak dat u gedurende een aantal dagen uw konijn zult moeten dwangvoeren. Dwangvoeren kan heel gemakkelijk met het wortelhapje voor babies van olvarit. Dit kost tijd en een hoop geduld. Maar is zeker van levensbelang voor konijnen.