Myiasis / vliegenlarveziekte

Myiasis of vliegenlarveziekte wordt veroorzaakt door de groene vleesvlieg .

Wees vooral in de zomermaanden alert op de aanwezigheid van groene vliegen in de buurt van uw konijn. Ze kunnen eieren leggen in vieze haren of met name wanneer het konijn aangekoekte poep heeft onder de staart of rond de anus. Of als er een andere huidontsteking aanwezig is.

Vaak is deze aangekoekte poep geen diarree maar het gevolg van een verkeerde voeding. Een konijn heeft 2 soorten keutels namelijk gewone keutels en blindedarmkeutels. Een konijn moet zijn blindedarmkeutels opeten. Als het konijn deze niet opeet geeft dit een vieze kont, omdat deze keutels erg plakkerig zijn en aan de haren bij de kont vastplakken. Vaak wordt er gedacht dat er diarree aanwezig is, maar er is gewoon een voedingsprobleem doordat de eigenaar teveel konijnenvoer aan het konijn geeft

De aangekoekte keutels zorgen dat de huid gaat ontsteken. Vliegen worden aangetrokken door de geur die van een ontstoken huid afkomt. Ze leggen eitjes op de huid die ontstoken is. Uit deze eitjes ontstaan maden, je ziet deze maden vaak in diverse groottes. De maden kruipen onder de vieze haren en richten enorme schade aan. Er kunnen gaten in de huid komen.

Therapie
We behandelen een konijn met myiasis door de haren zoveel mogelijk weg te scheren. Alle maden worden met een pincet van de ontstoken huid gehaald. Als deze weg zijn wordt de ontstoken huid en de nog aangekoekte poep weggewassen. Soms moeten de gaten in de huid opgeschoond en gehecht worden.

Het konijn krijgt antibioticum en pijnstiller. Als we het konijn insprayen met Nomyiasis dan zal dit de maden die we over het hoofd mochten zien afdoden!

Myiasis voorkomen
Om myasis voorkomen dient u goed op de hygiene van het hok en het konijn zelf te letten. Geef een konijn maar 20 gram konijnenvoer per kilogram lichaamsgewicht en ongelimiteerd hooi. Kijk iedere dag het konijn onder de staart om te controleren of er geen ontlasting aan de vacht bij de anus gekleefd zit. Controleer ook altijd of het hok schoon is en verschoon de poep en plasplekken in het hok minstens 1x per dag.