Lopen met een 3D geprint Bot !!!

Een bijzondere operatie werd er dinsdag 2 januari uitgevoerd. Dankzij een 3D geprint bot wat geplaatst is in de ellepijp van Droopy haar poot kan ze straks weer lopen en is een amputatie voorkomen.

Droopy is een gezonde jonge hond met een handicap. Ze heeft een kromme rechter voorpoot; in medisch jargon radius curvus syndroom genoemd. Daardoor had Droopy pijn bij het lopen. ‘Baasje’ Emilie Ros uit Amersfoort liet Droopy eerst door een dierenarts in Zeist opereren, die de ellepijp doorzaagde en een pin plaatste in de hoop dat het spaakbeen recht zou gaan groeien. “Maar de ellepijp groeide niet weer aan elkaar met pijn als gevolg”, zegt Van Zuijlen.

© Carlo ter Ellen

Na een doorverwijzing belandde Droopy in het Oldenzaalse dierenziekenhuis op de behandeltafel. Michiel van Zuijlen en zijn echtgenote Brigit Voshaar, ook dierenarts, openden het dierenziekenhuis in 2014: “Er waren twee opties: of proberen een stukje rib bij haar af te zagen en dat in de ellepijp te zetten, of een 3D-geprint stukje kunstbot plaatsen.” Met die laatste mogelijkheid maakte Van Zuijlen in 2016 kennis op een congres in Londen. De Spaanse dierenarts Jordi Franch Sarracanta vertelde daar over de mogelijkheid van het 3D-printen van kunstbot met korrels van calciumfosfaat. “Een plaatje zonder bot plaatsen is namelijk niet voldoende, dat breekt dan al snel af”, weet van Zuijlen.

Kunstbot

De eigenaresse van Droopy durfde de operatie met kunstbot aan en dierenarts Franch bleek bereid, aan het stukje bot in een Spaans laboratorium te laten printen. Dat gebeurde aan de hand van een in Oldenzaal gemaakte CT-scan. Met DHL ging het kunstbot – 2 centimeter lang, 8 millimeter doorsnee - van Barcelona naar Oldenzaal. Michiel van Zuijlen had ruim twee uur nodig om het op z’n plek te krijgen. “Het duurde langer dan verwacht, omdat ik het plaatje waaraan het bot is vastgezet precies in de goede vorm moest buigen”, zegt Van Zuijlen.

Met een gespalkte voorpoot verliet Droopy het dierenziekenhuis. Eigenaresse Emilie Ros van Droopy: “Ik heb haar nog maar zeven maanden en zie Droopy toch als een kindje. Ze is als vijf maanden oude pup op Kreta opgepikt door de Stichting Atlas Animal Project. Ze bleek bij aankomst een krom pootje te hebben. De dierenarts in Amersfoort stuurde me naar een kliniek in Zeist. Daar is Droopy twee keer geopereerd, maar dat is niet helemaal goed gegaan. Ik merkte dat ze pijn bleef houden; de piepte het soms uit en liep dan op drie pootjes. Toen werd ik op dokter Van Zuijlen geattendeerd.”

Ik heb haar nog maar zeven maanden en zie Droopy toch als een kindje

Emilie Ros

1.800 euro

De operatie met een stukje kunstbot was de duurste optie. Emilie Ros moest, inclusief de eerder gemaakte scan, 1.800 euro afrekenen. “Ik had Droopy al verzekerd voor ze in Nederland aankwam. Maar de verzekeraar wil niet uitbetalen, omdat die kwetsuur er al was toen ze kwam en binnen de wachtperiode van een maand valt. Ik ben daar erg boos over. Toch heb ik voor de duurdere optie van het implanteren van een stukje kunstbot gekozen. Want bij Droopy een stukje uit een rib laten zagen, zag ik niet zitten. Ik ben echt niet rijk, maar wil wel zo goed als mogelijk is voor Droopy zorgen. Ze is nog maar een jaar en misschien wordt ze wel 14 jaar oud. Ik haar al die tijd toch niet met pijn laten rondlopen? Misschien moet ik door al die kosten mijn vakantie wel laten schieten, maar dat moet dan maar.”